امروز ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
یارانه ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی به مرحله ۲۰ رسید
دولت دهم تیرماه، مرحله بیستم از یارانه معیشتی را از محل افزایش قیمت بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند و فعلا از ثبت‌نام جاماندگان خبری نیست.
پرداخت جدید یارانه معیشتی طی روزهای آینده در حالی صورت می گیرد که این پرداخت از آبان ۱۳۹۸ و با افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار گرفت و با پرداخت به ۱۷.۷ میلیون خانوار آغاز شد، ولی آنچه تازه‌ترین گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتشر کرد از افزایش خانوارهای دریافت‌کننده به بیش از ۱۹.۷ میلیون خانوار با جمعیتی حدود۶۰ میلیون حکایت داشت.
کمک‌های معیشتی به تناسب اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان متغیر است؛ به گونه‌ای که خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.
بابت پرداخت کمک معیشتی به این ۶۰ میلیون نفری که از بین یارانه بگیران گزینش شده‌اند، در سال حدود ۳۱ هزار تومان هزینه می‌شود و در صورت ثبت‌نام از متقاضیان جامانده این هزینه می‌تواند افزایش یابد.
این در حالی است که به دنبال تکلیف قانون بودجه برای ثبت‌نام از جاماندگان از یارانه نقدی و معیشتی، دولت اخیرا آئین نامه مربوطه را تصویب و قرار شد که وزارت رفاه با آماده‌سازی بسترهای لازم امکان ثبت‌نام را فراهم و در دستور کار قرار بگیرد.
با ارائه لیست جدید وزارت رفاه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این سازمان نسبت به پرداخت اقدام خواهد کرد، ولی هنوز خبری از آن نیست.

افزایش قیمت سکه و دلار
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید.
ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۴۸ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۳۵ سنت قیمت خورد.
قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.
از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و آرام آرام به محدوده قیمت ۱۱ میلیون تومان حرکت می‌کند. قیمت دلار نیز در معاملات دیروز به 25 هزار تومان رسید.

وام نوسازی واحد مسکونی فرسوده ۳۰۰ میلیون تومان شد
مدیرعامل بانک تخصصی بخش مسکن گفت: سقف تسهیلات نوسازی در  بافت های فرسوده به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.
محمود شایان گفت: به دنبال انعقاد قرارداد عاملیت فی مابین شرکت بازآفرینی شهری ایران و بانک تخصصی بخش مسکن و با عنایت به رویکرد نوسازی و بهسازی محلات هدف در بافت فرسوده شهری و ایجاد مشوق‌ها و امتیازات ویژه در پلاک‌های فرسوده شهری، سقف تسهیلات نوسازی در این مناطق به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.
شایان در این خصوص گفت: سازندگان حرفه‌ای که بخواهند با استفاده از فناوری‌های نوین برای ساخت واحد مسکونی در مناطق بافت فرسوده تهران و کلانشهرها اقدام کنند می‌توانند علاوه بر تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات بافت فرسوده با نرخ ۹ درصد، در صورت وجود اعتبار از محل منابع بدون سپرده بانک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و ۸۰ میلیون تومان از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (اوراق ممتاز) با نرخ سود ۱۶ درصد استفاده کنند.
وی افزود: سقف تسهیلات نوسازی برای سازندگان غیرحرفه ای که بخواهند در شهر تهران و کلان شهرها و با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شده است؛ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات بافت فرسوده با نرخ ۹ درصد، ۸۰ میلیون تومان از محل تسهیلات بدون سپرده بانک با نرخ ۱۸ درصد و در نهایت ۷۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز با نرخ ۱۶ درصد که مجموع این سه تسهیلاتِ مشارکت مدنی، رقم کل تسهیلات را به ۲۷۰ میلیون تومان می‌رساند.
مدیرعامل این بانک گفت: افزایش سقف این تسهیلات، صرفاً مشمول قراردادهای تسهیلات جدید می‌شود و بدیهی است در صورتی که پیش‌نویس قرارداد تسهیلاتی توسط شعبه صادر ولی قرارداد رسمی مشارکت مدنی در دفترخانه منعقد نشده است، امکان بهره مندی از تسهیلات مذکور مشروط به وجود هزینه باقی مانده، فراهم است.

ادامه  کمبود نهاده‌های دامی 
رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به کمبود شدید نهاده های دامی، گفت: ادامه روند فعلی تولید مرغ را با خطر مواجه می کند.
محمد یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی تولید کمبود نهاده‌های دامی است، گفت: متأسفانه از سامانه بازارگاه به اندازه کافی نهاده توزیع نمی‌شود و برخی از تولید کنندگان بیش از دو ماه است که پول واریز کرده اند اما سهمیه دان آنها هنوز نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود و نوسان لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها نمی‌توان نرخ تمام شده تولید برای مرغ تعیین و اعلام کرد، افزود: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط میادین میوه و تره بار مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند و در فروشگاه‌های سطح شهر، قیمت بالاتر از این میزان و بسته به نقاط مختلف بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.
این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ما نگران آینده صنعت مرغ داری هستیم به جهت اینکه وضعیت تأمین نهاده‌ها اصلاً خوب نیست.
یوسفی درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کنید قیمت مرغ با این وضعیت طی هفته‌های آینده افزایش پیدا کند؟ اظهار داشت: در حال حاضر بحث اصلی که مطرح است، مسئله بودن و نبودن است. زمانی که دان در اختیار مرغداران قرار نگیرد، جوجه ریزی نیست و براساس برنامه ریزی و پیش بینی‌های انجام شده، صورت نخواهد گرفت و واحدهای مرغ مادر نیز تولید خود را کاهش می‌دهند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش شدید تولید مواجه شویم. وی با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی طی سالهای اخیر برای صنعت دام و طیور کشور مشکلات اساسی ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر دامداران نیز دام‌های آبستن خود را به کشتارگاه می‌برند که این واقعاً فاجعه است.
یوسفی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود از دولتمردان می‌خواهیم که فکری اساسی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولید کنند چرا که ادامه روند فعلی خطرات بسیار زیادی را متوجه تولید و در نتیجه کشور خواهد کرد.

شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست
محسن صالحی ، معاون وزیر صمت با بیان اینکه طرح خودرویی ایدرو در ستاد اقتصادی دولت است، گفت: شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست و ما در حال بررسی ابعاد این موضوع با نمایندگان مجلس هستیم.
وی در مورد آخرین وضعیت طرح خودرویی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، اظهار داشت: طرحی که ایدرو به نیابت از وزارت صمت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهاد داد، فرصت طرح پیدا نکرد و همچنان در ستاد مانده است. ما در تلاش هستیم تا قبل از پایان دولت این طرح به نتیجه برسد. اگر طرح خودرویی ایدرو در ستاد به تصویب برسد به سران قوا ارسال می‌شود.
صالحی نیا گفت: اما به هر شکل مجلس نیز طرح دیگری دارد که چند روز پیش این طرح به صحن رفت و پس از بررسی به کمیسیون صنایع و معادن عودت داده و مقرر شد با برگزاری جلساتی با حضور ما و خودروسازان، به نظرات مشترکی برسیم؛ ما نیز سعی داریم که چارچوبمان را حفظ کنیم تا طرحی که مجلس می‌دهد پاسخگوی نیاز و انتظارات خودروسازان و مصرف کنندگان باشد. وی ادامه داد: جلوگیری از زیان خودروسازان، به حداقل رسیدن حاشیه سود قیمت‌ها، افزایش تولید و تنوع محصولات و به تعادل رساندن شرایط برای خرید خودرو از جمله محورهای مدنظر ماست.
صالحی نیا در مورد عرضه خودرو در بورس، گفت: شرایط باید فراهم باشد از دیدگاه ما در حال حاضر شرایط لازم برای عرضه خودرو در بورس فراهم نیست. برای طرحی که نمایندگان مجلس تدوین کرده اند اگر بتواند شرایط لازم هم مهیا شود خوب است اما هنوز این شرایط ایجاد نشده است.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی که در حوزه‌هایی مثل پتروشیمی و مواد اولیه فولادی به بورس می آیند، ساختار مشخصی دارند و بر اساس آن ساختار و تعاریفی که انجام شده در کارگزاری مربوطه ثبت نام می‌کنند. در این حوزه‌ها با وجود اینکه فرایند عرضه در بورس مشخص است اما باز هم محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.
وی افزود: ما می‌گوئیم هنوز وضعیت برای اینکه متقاضیان واقعی خودرو بتوانند در بورس بیایند و شرایط خرید پیدا کنند، مهیا نشده است.
صالحی نیا گفت: لازم است از نمایندگان بورس کالا در جلسات مجلس دعوت و از آنها درخواست شود که شرایط را مهیا کنند. هر چند با شرایط فعلی ما نمی‌خواهیم با یک شرایطی وارد شویم که با مشکلات بیشتری مواجه شویم.
وی افزود: نظر نمایندگان در کمیسیون صنایع مختلف است؛ برخی از آنها موافق نظرات ما و برخی دیگر مخالف هستند. تا آنجایی که خبر دارم یا تا اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده کمیسیون جلسه دیگری برگزار خواهد کرد و به نظر می‌رسد در همین جلسات طرح نهایی شود.

دلیل تورم فعالیت سفته بازان است
محمدرضا میر تاج‌ الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عده‌ای از طریق تعدیل تورم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه خواستار تشویقِ فردی هستند که موجب تلاطم در بازار اساسی املاک شده، این اقدام ناعدالتی مالیاتی ایجاد خواهد کرد بنابراین در صورت تعدیل تورمی، سوداگران سدی را در برابر سودجویی خود نمی‌بینند و بازدارندگی مالیات بر عایدی سرمایه از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: براساس این طرح فعالیت‌های سوداگری با درآمدهای هنگفت و نجومی که نتیجه‌ای جز ضرر مردم عادی و ثروتمند شدن قشر خاصی ندارد، مشمول مالیات می‌شوند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه این مالیات شامل حوزه ارز، املاک، خودرو و سکه خواهد شد، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه با هدف توزیع عادلانه ثروت در جامعه و تنظیم آن، کنترل ضریب جینی و فاصله طبقاتی و رشد اقتصادی متعادل در اصل درآمدها در چارچوب اقدامات کلان، تصویب شد و معافیت‌های مناسبی هم برای افرادی که مشمول این قانون نشوند، در نظر گرفته شده که با قطعیت می‌توان اعلام کرد، بیش از 95 درصد اقشار جامعه معاف از مالیات هستند.
وی بیان کرد: با وجود معافیت مناسب و مزایای بالای این قانون، برخی ذینفعان با فشارهای رسانه‌ای و ایجاد استرس در دل مردم سعی در بی‌خاصیت کردن طرح دارند و بعضاً نیز بحث حذف تورم عمومی از عایدی را مطرح می‌کنند. میرتاج‌الدینی ضمن تاکید براینکه هدف از اخذ مالیات، مقابله با سوداگری و فعالیت‌های غیرمولد است، گفت: با وجود اعطای معافیت کافی به سرمایه‌های مولد و مصرفی دیگر نیازی به تشویق سرمایه‌های غیرمولد با تعدیل تورمی نیست و در اصل نباید این بازارها جذابیت داشته باشند که سوداگران به آن ورود کنند و تعدیل تورم به معنای پذیرفتن تورم ناشی از فعالیت سفته‌بازان خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: چرا عده‌ای خواستار تشویقِ فردی که موجب تلاطم در بازار اساسی املاک شده، از طریق تعدیل تورم هستند اما زمان اخذ مالیات از کارمندان یا تولیدکنندگان هیچ صحبتی از تعدیل تورم نمی‌کنند؟ این اقدام آنها ناعدالتی مالیاتی ایجاد خواهد کرد بنابراین در صورت تعدیل تورمی، سوداگران سدی را در برابر سودجویی خود نمی‌بینند و بازدارندگی مالیات بر عایدی سرمایه از بین خواهد رفت.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه یعنی مالیات ضد تورم که از رشد نقدینگی درون‌زا برای تسهیلات‌دهی به بازارهای پرسود و کم ریسک مانند مسکن جلوگیری می‌کند، افزود: زمانی که این مسئله کنترل شود به دنبال آن تورم نیز کنترل خواهد شد و صحبت از تعدیل تورم یعنی جلوی این فعالیت‌ها گرفته نشود و رشد تورم از طریق نقدینگی درون‌زا با همین روند ادامه پیدا کند.
وی در خصوص معافیت‌های در نظر گرفته شده برای حوزه مسکن و خودرو گفت: عمده مردم در حال حاضر توانایی خرید یک ملک رو ندارند چه برسد به اینکه مشمول مالیات هم شوند. در واقع به طور میانگین در هر خانواده به تعداد اعضا و حدود 5 ملک و خودرو از مالیات معاف هستند و خرید و فروش به این تعداد مشکلی ندارد.
میرتاج الدینی در خصوص معافیت مالیاتی سایر کالاها هم اظهار کرد: برای هر فرد 100 گرم طلا و در مورد ارز نیز تا 2 هزار یورو یعنی برای یک خانواده 5 نفره خرید و فروش تا 500 گرم طلا و 10 هزار یورو تا 6 ماه ابتدایی اجرای قانون معافیت وجود دارد و اغلب مردم به دلیل شرایط مالی حتی یک سوم این مقدار رو هم نمی توانند معامله کنند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال