امروز ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رونق بازار سرمایه ادامه دارد؟
وضعیت بازار سرمایه در معاملات دومین روز کاری به صورت صعودی - نزولی بود. شاخص بورس روز گذشته پس از یک صعود تا لبه شاخص ۱ میلیون و ۴۹۹ هزار واحدی ناگهان با ریزش ۱۲ هزار واحدی، به رقم ۱ میلیون و ۴۹۱ هزار واحد برگشت و به این ترتیب نتوانست به رکورد ۱.۵ میلیون واحدی برسد. پیش از این نیز در اردیبهشت ماه امسال و قبل از عبور از رکورد ۱ میلیون واحدی تکرار شده بود اما پس از حدود یک هفته مجددا روند افزایشی آغاز شد. بررسی ها حاکی از این است که رشد بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون بیش از 150 درصد بوده و این مساله بخش قابل توجهی از نقدینگی ها را روانه این بازار کرده است. اکثر کارشناسان بر این باورند که رونق بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود. در این گزارش به بررسی دلایل آنها در این زمینه پرداخته شده است.
یکی از مولفه های تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه نرخ ارز و انتظارات تورمی است. در حال حاضر و در زمان ثبت این گزارش قیمت دلار در آستانه 20 هزار تومان قرار دارد و این موضوع در روند سودآوری شرکت ها موثر است. بر این اساس با توجه به افزایش نرخ ارز پیش بینی می شود رشد بازار سرمایه ادامه دار باشد. 
از سویی دیگر افزایش عمق سهام و ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور است. با ادامه روند رشد بازار بورس بسیاری از سرمایه های سرگردان و نقدینگی ها که طی سال های گذشته از بازارهای موازی بورس از جمله ارز و سکه سردرآورده بود هم اکنون راهی این بازار شده است. بازار سرمایه به خصوص در سال جاری با رشدی قابل توجه از سایر بازارها در حال سبقت است. در این میان عرضه سهام بانکی و بیمه ای با تخفیف 20 درصد از سوی دولت و از همه مهمتر آزادسازی سهام عدالت نیز منجر به افزایش عمق در این بازار شده است. کارشناسان بر این باورند افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بورس آثار مثبت زیادی در بازارهای موازی و کمتر شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه در آنها خواهد گذاشت.
موضوع تاثیرگذار دیگر که بر رشد بازار سرمایه موثر است قیمت‌های جهانی شامل نفت، مواد معدنی، محصولات پتروشیمی و فلزات اشاره کرد. هرچند با افزایش شیوع ویروس کرونا قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی کاهش یافت اما در حال حاضر این روند در حال بهبود است. 
یکی دیگر از مولفه های تاثیرگذار بر رشد بورس کاهش نرخ سود بانکی به 14 درصد است.این مساله در کنار افزایش تورم، سبب ورود نقدینگی به بورس خواهد شد؛ موضوعی که در حال حاضر به خوبی قابل مشاهده است.
از سویی دیگر جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه نیز از دیگر دلایلی است که انگیزه سیاستگذاران را برای حمایت های بیشتر از بازار سرمایه بیشتر می کند. یکی از نشانه های این سیاست ها را روز گذشته و با کاهش کارمزد معاملات سهام شاهد بودیم. مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارمزد تمامی ارکان بازار سرمایه ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.
رییس جمهور نیز روز شنبه و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در این زمینه گفت: «انتشار اوراق خزانه، تحکیم بازار سرمایه، هدایت نقدینگی و کنترل قیمتها، رونق بخشی به بورس و خروج دولت از بنگاه داری باید هرچه سریعتر اجرایی شود تا مردم شاهد آثار مثبت آن در اقتصاد کشور باشند.»
تغییر دولت در کمتر از یکسال دیگر نیز از دیگر مولفه های تاثیرگذار بر رشد بورس است. در سال های گذشته به صورت معمول با تغییر دولتها شاهد موج جدیدی از رشد و سودآوری بورس بوده ایم. به نظر می رسد با افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه، دولت آینده نیز به اهمیت این موضوع واقف و بر این اساس رشد بازار سرمایه ادامه داشته باشد. 

   وضعیت بازار در معاملات دیروز
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته با رشد ۲۵‌هزار و ۶۷۷ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۹۱ هزار واحد رسید. براساس معاملات روز گذشته بیش از ۱۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۰۷ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۴۴۳ واحد کاهش به ۴۴۰ هزار و ۱۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۹۵۲ هزار واحد افت به ۲۹۰ هزار و ۳۹۲ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۲۳ واحد و شاخص بازار دوم ۳۸ هزار و ۶۸۰ واحد کاهش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۳۸۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۹۷۱، بانک پارسیان (وپارس) با دو هزار و ۶۰۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۴۴۷ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با دو هزار و ۱۴۵ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۴۸۵ واحد و بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۳۸۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
 در مقابل نماد پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۷۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۲۵ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۵۷۰ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۳۸۶ واحد، س. صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۳۷۸ واحد، سرمایه گذاری دارویی تامین(تپیکو) با ۳۶۵ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۳۴۸ واحد و فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) با ۳۲۲ واحد تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.
برپایه این گزارش، روز گذشته نماد بانک ملت، ، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان،  ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه گذاری، فولاد مبارکه اصفهان و گلوکوزان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک  میلیارد و ۳۲۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۰ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال